Oświetlenie studyjne
Oczywiście podstawą w każdym studiu fotograficznym są profesjonalne lampy i to od nich najczęściej zaczynamy zakupy. Kwestia doboru ilości źródeł światła, potrzebnych akcesoriów, jak i samej mocy lamp, jest dość indywidualna i uzależniona od wymagań oraz dostępnej przestrzeni. Ile lamp kupić na początek? Zdecydowanie najbardziej wszechstronnym rozwiązaniem będzie zestaw składający się z jednej mocnej lampy głównej oraz dwóch lamp pomocniczych.
Jakie lampy do studia fotograficznego?
Wybór lamp studyjnych należy do z najtrudniejszych zadań, z jakimi przyjdzie się nam zmierzyć podczas organizowania studia fotograficznego. Na co zwrócić uwagę, aby nie pogubić się w gąszczu ofert i parametrów technicznych?
- Przemyślany wybór producenta – lampy studyjne tej samej marki to gwarancja bezproblemowej współpracy, zbliżona powtarzalność błysku i zazwyczaj obsługa tego samego systemu mocowania modyfikatorów. To nie tylko oszczędność czasu, ale i pieniędzy.
- Moc lampy (Ws) – wbrew pozorom nie wszystkie lampy muszą dysponować taką samą mocą i nie zawsze musimy celować w najdroższe modele. Dobrym rozwiązaniem jest jedna główna lampa o mocy około 1000Ws oraz kilka słabszych, które doświetlą kadr.
- Zakres regulacji mocy – im mniejszy skok mocy, tym łatwiej dobrać parametry oświetlenia dla danego kadru.
- Dostępne modyfikatory i akcesoria – przed wyborem konkretnego systemu warto sprawdzić ofertę dostępnych modyfikatorów oraz ich ceny.
- Wbudowane odbiorniki – to nie tylko wygoda, ale też oszczędność pieniędzy w dłuższej perspektywie. Nie musimy kupować dodatkowych odbiorników, a przy tym obsługa lamp jest dużo bardziej intuicyjna.
Czy gotowy zestaw lamp studyjnych to dobre rozwiązanie?
Wielu producentów oferuje gotowe zestawy oświetleniowe kompletowane z myślą o fotografach rozpoczynających przygodę z pracą w studiu. Dzięki temu w jednej przesyłce otrzymujemy współpracujące ze sobą lampy, dopasowane modyfikatory światła i kompatybilne statywy studyjne. Warto zwrócić jednak uwagę na moc, jaką oferuje taki sprzęt fotograficzny. Najczęściej są to lampy o mocy 400Ws, a to sprawia, że sprawdzą się raczej w mniejszych pomieszczeniach.
Oświetlenie studyjne — przykład używania
Lampa błyskowa
Mimo iż fotografia studyjna kojarzy się nam głównie z dużymi i profesjonalnymi lampami, to w praktyce niewielkie lampy błyskowe również znajdują tam zastosowanie. O ile w roli podstawowego źródła światła lampa systemowa sprawdzi się jedynie niewielkim domowym atelier, to w dużych studiach fotograficznych wykorzystywana jest bardzo często w roli światła dopełniającego. Co więcej, niewielkie lampy błyskowe przydają się także w tworzeniu akcentów świetlnych – na przykład jako backlight w fotografii produktowej czy portretowej.
Jaka lampa błyskowa do studia?
W przypadku zastosowań studyjnych podstawowym parametrem, na jaki powinniśmy zwrócić uwagę, będzie liczba przewodnia konkretnego modelu. Co prawda, określa ona odległość od aparatu, jaka zostanie oświetlona z maksymalną siłą, to w praktyce dzięki tej wartości odczytujemy moc lamp systemowych. Kolejna kwestia to tryby Master i Slave. Możliwość ustawienia lampy w trybie Master pozwala z jej poziomu sterować pozostałymi lampami bez dodatkowych odbiorników.
Czy zwracać uwagę na tryby automatyczne w lampie błyskowej? Jeśli chcemy z niej korzystać w plenerze to zdecydowanie tak. Natomiast w studio najczęściej fotografowie decydują się na używanie trybu manualnego.
Lampa błyskowa — przykład używania
Wyzwalacze lamp
Wspomnieliśmy już o wyzwalaczach lamp, ale warto się im przyjrzeć dokładniej. Same lampy studyjne wyzwalamy na kilka różnych sposobów – od klasycznego przewodu, przez fotocelę, aż po sterowanie radiowe lampami błyskowymi. Co wybrać? Metoda z wykorzystaniem wyzwalaczy daje największą swobodę podczas fotografowania i bez wątpienia jest najwygodniejszą opcją. Te urządzenia nie tylko wywołują błysk bez ryzyka potknięcia się o wystający przewód, ale też pozwalają na zdalne sterowanie mocą lamp.
Jaki wyzwalacz do lamp wybrać?
Większość nowoczesnych lamp studyjnych posiada wbudowane odbiorniki radiowe, a nam pozostaje dokupienie odpowiedniego wyzwalacza, który zamontujemy w stopce aparatu. Na co zwrócić uwagę podczas zakupów?
- Dostępne kanały pracy – to szczególnie ważna funkcja w dużych studiach fotograficznych. Dzięki pracy na różnych kanałach eliminujemy ryzyko wzajemnego zakłócania działania odbiorników.
- Podział na strefy i grupy – im więcej możliwości podziału podłączonego do systemu oświetlenia tym lepiej. W ten sposób skonfigurujemy kilka zestawów oświetlenia i będziemy mogli wywoływać je niezależnie od siebie.
Modyfikatory (parasolki, softbox i td)
Samo światło lampy studyjnej jest bardzo ostre, dlatego też do jego zmiękczenia stosowane są przeróżne akcesoria fotograficzne. Ich dobór to już kwestia konkretnych zastosowań, wymagań fotografów oraz samej przestrzeni w studio. Przed ich zakupem należy pamiętać o dwóch głównych aspektach.
Po pierwsze, im większy modyfikator, tym światło będzie bardziej miękkie, ale też słabsze – dlatego duże czasze i softboxy studyjne zakładamy najczęściej na najmocniejszą lampę. Druga sprawa to dobór wcześniej wspomnianego mocowania, ponieważ różni producenci używają różnych systemów. Oczywiście na rynku dostępne są uniwersalne przejściówki i adaptery, jednak nie zawsze oferują one odpowiednią stabilność montażu.
Jakie są rodzaje modyfikatorów światła
Profesjonalne studio fotograficzne oferuje cały przekrój modyfikatorów światła, które dla początkujących mogą się między sobą niewiele różnić. W praktyce jednak każde z tych rozwiązań oferuje swoje unikalne właściwości i dlatego też konieczne jest zaopatrzenie się w zestaw przynajmniej kilku modyfikatorów. Co wziąć pod uwagę?
- Czasza (inaczej okta) i softbox studyjny – podstawowy modyfikator do zmiękczania światła głównie w fotografii portretowej.
- Parasolka fotograficzna – może działać dyfuzyjne lub odbijać światło.
- Grid – nakładki na czasze i softboxy pozwalające skupić i ukierunkować światło.
- Strumienica do lampy błyskowej – wykorzystywana głównie w fotografii produktowej do punktowego oświetlenia przedmiotu.
Modyfikatory światła — przykłady używania
Akcesoria fotograficzne
Lampy i modyfikatory światła to oczywiście podstawa wyposażenia każdego studia, ale do realizacji konkretnych wizji oraz sprostania wymaganiom klienta potrzebny będzie również zestaw akcesoriów. Tutaj na szczęście koszty są już znacznie niższe.
Akcesoria do studia — przykłady używania
Statywy
Gdy już mamy wszystkie potrzebne sprzęty i akcesoria zostaje nam tylko je odpowiednio ustawić w studiu. Tutaj niezbędne będą statywy studyjne, które dzielimy na trzy kategorie: statywy do aparatu, statywy oświetleniowe oraz mocowanie na tła fotograficzne.
Jak wybrać statyw do studia fotograficznego?
Mimo iż statywy wydają się najmniej skomplikowanym elementem wyposażenia studia fotograficznego, to w praktyce właśnie od nich w dużej mierze zależy łatwość i wygoda obsługi aparatu oraz lamp.
Do lamp
Wybierając statywy oświetleniowe, należy w pierwszej kolejności zwrócić uwagę na ich stabilność. Tutaj kluczowe są dwie kwestie: waga lampy i założonego na nią modyfikatora oraz rozstaw nóg statywu. Zasada jest prosta – im wyżej chcemy umieścić lampę, tym szerszy rozstaw będzie nam potrzebny, aby zapewnić bezpieczny montaż całego zestawu.
Proste statywy oświetleniowe sprawdzają się w większości zastosowań, ale urządzając profesjonalne studio foto, warto wyposażyć je dodatkowo w tak zwany „boom”. Dzięki przeciwwadze i możliwości regulowania ramienia ustawimy lampę pod dowolnym kątem – także w sytuacji, gdy chcemy doświetlić fotografowany obiekt od góry.
Do tła
Zdecydowanie najwygodniejszymi rozwiązaniami są elektryczne system zawieszania teł oraz systemy łańcuszkowy montowane bezpośrednio do ściany. Jednak w przypadku ograniczonego budżetu, klasyczny stelaż do tła okaże się wyjątkowo atrakcyjną alternatywą. Na co zwrócić uwagę? Przede wszystkim na maksymalną długość belki poprzecznej, na której umieszczamy tło.
Do aparatu
Jaki wybrać studyjny statyw do aparatu? W pierwszej kolejności powinniśmy przeanalizować dostępne rodzaje głowic. To od niej zależy stabilność mocowania, a także zakres ruchu aparatem. Ważne, aby głowica umożliwiała łatwe i szybkie obracanie aparatu do pionu, co szczególnie przydatne będzie podczas sesji portretowych.
Rada od Astra: statywy na kółkach
Stabilność montażu na statywach studyjnych to podstawa podczas każdej sesji fotograficznej. Natomiast dobierając elementy wyposażenia, warto też zwrócić uwagę na wygodę i szybkość obsługi. Dlatego właśnie wszystkie statywy dostępne w Astra Studio posiadają zamontowane kółka, dzięki którym fotografowie mogą bez najmniejszego problemu zmieniać aranżacje i modyfikować strukturę światła w kadrze.
Tło fotograficzne
Cyklorama i zaaranżowane przestrzenie z meblami to bez wątpienia opcje dające najwięcej swobody, ale mimo to żadne studio nie obejdzie się bez zestawu klasycznych teł. Tutaj możemy postawić na różne materiały, kolory i wzory. Co wybrać?
Jakie tło do studia fotograficznego?
Zdecydowanie najbardziej uniwersalnym wyborem będzie zakup kilku kartonowych teł – białych, szarych i kolorowych. Takie tła wyróżnia duża wytrzymałość dzięki wysokiej gramaturze, jednolita barwa oraz duża ilość dostępnych kolorów. Co więcej, gdy tło się zniszczy, wystarczy uciąć potargany lub zabrudzony fragment.
Meble
Warto też pamiętać o tym, że fotografia studyjna to nie tylko zdjęcia na białym lub kolorowym tle, ale też przeróżne aranżacje, które dostosujemy do wymagań klienta. Mamy tutaj na myśli zarówno pojedyncze elementy wyposażenia mające urozmaicić kadr, jak i też całe pomieszczenia przygotowane z myślą o fotografii rodzinnej oraz komercyjnej.
Jakie meble dla studia fotograficznego?
W pełni profesjonalne studio fotograficzne powinno dawać możliwość odwzorowania domowego klimatu. Dlatego też w Astra Studio przygotowaliśmy dwie dedykowane sale wyposażone w modne meble i dodatki pozwalające stworzyć dowolne aranżacje. Do dyspozycji naszych klientów oddajemy:
– w pełni wyposażoną kuchnię,
– łazienkę z elegancką wanną,
– salon ze stylowymi fotelami i kominkiem,
– sypialnię z dużym łóżkiem,
– ściany dekoracyjne (np. ze sztukaterią),
– boho huśtawkę i świąteczne aranżacje.
Podsumowanie
Profesjonalne studio to marzenie wielu fotografów. Czy jego wyposażenie faktycznie kosztuje tak dużo? Tutaj wszystko zależy od konkretnych wymagań i dostępnej przestrzeni. Niewielkie atelier fotograficzne możemy urządzić stosunkowo niewielkim kosztem, a z czasem sukcesywnie doposażać je kolejne elementy.
Trzeba tutaj jednak podkreślić, że w wielu przypadkach dużo rozsądniejszym ekonomicznie rozwiązaniem jest po prostu wynajem wyposażonego studia fotograficznego. Wtedy w cenie za godzinę korzystania ze sprzętu otrzymujemy wszystko, co potrzebne będzie do wykonania profesjonalnej sesji – od lamp, przez pomoc asystenta, aż po dostęp do makijażowni.